UA-56996987-1
Jak reklamovat vyúčtování služeb v bytě
08. 05. 2019

Jak reklamovat vyúčtování služeb v bytě

Řada služeb spojených s bydlením se platí zálohově. Ať už bydlíte ve vlastním, družstevním či nájemním bytě, nemusíte být spokojeni s vyúčtováním zálohových úhrad. V takovém případě můžete požadovat vysvětlení či podat reklamaci. U koho stížnost uplatnit a jak vyúčtování reklamovat? Co dělat, když se roční vyúčtování opozdí?

Rozsah poskytovaných služeb se v jednotlivých bytech liší – v běžném panelovém domě jde nejčastěji o dodávky tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, odběr elektřiny pro osvětlení společných prostor, poplatky za odvoz komunálního odpadu a úklid. Ať už zajišťuje služby kdokoli, po skončení zúčtovacího období se vyúčtovávají zálohové platby za služby podle jejich skutečné spotřeby a nákladů. Výsledkem vyúčtování je tedy přeplatek či nedoplatek.

Zúčtovací období zpravidla činí 12 měsíců. Ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí vyúčtování doručit příjemci služeb (tedy vlastníku bytu či jeho nájemci v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt) nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Toto období bývá většinou od ledna do prosince, proto do konce dubna může příjemce služeb očekávat roční vyúčtování.

Pokud jde o nájemní bydlení, je v nájemní smlouvě obvykle stanoveno, jaké služby bude pronajímatel nájemci zajišťovat. Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud je v nájemním bytě plynový kotel, je na dohodě mezi pronajímatelem a nájemcem, kdo z nich uzavře smlouvu o dodávkách plynu. Zde záleží i na době trvání nájmu. U nájmů na dobu neurčitou nebo trvajících několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavře přímo nájemce. U nájmů trvajících jen několik málo měsíců se to s ohledem na administrativní zátěž nemusí vyplatit.

Příjemce služeb může požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování a má právo si vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na služby. Zároveň mu musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování také může proti němu podat námitky. Na vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.

Zpozdí-li se vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek, má příjemce služeb právo, aby mu ten, kdo služby zajišťuje, zaplatil pokutu, maximálně ve výši 50 Kč za každý den zpoždění. Na pokutu nevznikne nárok, jestliže například pronajímatel sám obdržel vyúčtování služeb nebo podklady k němu v takovou dobu, že nemohl vyúčtování včas nájemci předložit nebo vyřídit námitky. Ovšem samozřejmě pronajímatel musí postupovat co nejrychleji.

Zvláštní pravidla ohledně vyúčtování platí pro dodávky plynu a elektřiny. Řídí se zákonem, ale i smlouvou o dodávkách energií a obchodními podmínkami. Informace o způsobu uplatnění reklamace lze často najít na internetových stránkách dodavatele. Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznické linky. Ty lze využít pro získání prvotní informace, ovšem pak by měla následovat písemná reklamace, abyste měli důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace.

Dodavatel energií musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li ji za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování elektřiny, vzniká odběrateli právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7 500 Kč.

Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti zákazníka nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. Případně může být vyúčtování elektřiny a plynu předmětem soudního sporu, tak jako vyúčtování ostatních služeb. Ovšem je třeba upozornit, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky na službách. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude neoprávněně fakturovaná částka vrácena.

 

Zdroj: www.dtest.cz

Bc. Jiří Moravec, MBA HYPPO BROKER s.r.o.
Autor: Bc. Jiří Moravec, MBA HYPPO BROKER s.r.o.

Moje reference najdete zde

http://www.dobryporadce.cz/760-bc-jiri-moravec-mba/

 

Podporuju projekt Tichý dům neslyšících, z.s. - který má za cíl vybudovat domov pro seniory se sluchovým postižením

http://www.tdnko.cz/

 

Moje pracovní zkušenosti ve financích:

Ve financích se pohybuju už od r. 1999. V bance jsem prošel pozicemi od firemního bankéře po vedoucího provozu pobočky. Tam jsem si samozřejmě přičichnul i k hypotékám.

V roce 2004 jsem se potom postavil na vlastní nohy a v oboru finančního poradenství jsem si osahal téměř vše, co s financemi souvisí. A také jsem při úzké spolupráci s jedním významným pražským developerem získal mnoho nových zkušeností i v realitách a developementu.

Od roku 2010 pracuju pod hlavičkou firmy HYPPO BROKER s.r.o., kde se více specializujeme na hypotéky a pojištění, ikdyž zkušenosti máme i s investicemi a spořícími produkty.

Hrozně mě celou moji kariéru hypotečního poradce rozčilovalo, že makléři realitních kanceláří neuměli klientům vysvětlit ani to, jak celý proces nákupu nemovitosti vlastně probíhá. Navíc se na mě stále častěji začali obracet klienti, abych jim poradil s prodejem jejich nemovitosti. A tak nikoho nepřekvapí, že jsem v r. 2012 začal pracovat i jako realitní makléř. V současné době jsem pod křídly RK EVROPA.

A snad jen stručně k mému vzdělání:

Po maturitě na kolínském gymnáziu jsem po malé studijní přestávce nastoupil na Západočeskou univerzitu, kde jsem získal titul bakalář. Jako nástavbu jsem studoval na Czech management institutu v Praze a získal jsem magisterský titul MBA v oboru ekonomika a management služeb. Na tituly si ale moc nepotrpím, tak mi říkejte jménem. Ale prý to na vizitce vypadá dobře :-)

Nicméně vzdělávám se průběžně pořád. Jinak bych tuhle práci nemohl dělat.

Pokud vás zajímá něco víc z mojí minulosti, neváhejte mi zavolat nebo napsat.

 

Stáhněte si zdarma

Pět užitečných tipů pro vaši peněženku

zpracováním osobních údajů