UA-56996987-1
Jak zvládnout práci z domova a užít si jejích výhod
27. 03. 2019

Jak zvládnout práci z domova a užít si jejích výhod

Práce z domova je čím dál lépe realizovatelná v mnoha profesích. Může se jednat o výhodu. Aby však byla efektivní, je potřeba znát také zrádná místa a naučit se řídit některými pravidly.

Nemuset na minuty vykazovat odpracovaný čas. Být k dispozici své rodině. Pracovat v důvěrně známém prostředí a bez nutnosti reagovat na zvyklosti spojené s běžným společenským stykem.

Snové, ale zároveň mnohdy dosažitelné. Na druhou stranu ale také nikoli bez rizika. Jak uvádí The New York Times, dodržení několika základních pravidel vám pomůže užívat si naplno výhod a zároveň odvádět svou práci efektivně.

 

Dvě strany jedné mince

Lesk výše zmíněných výhod je samozřejmě lákavý. Může se něco takového vlastně někdy zošklivit, obrátit v nevýhody či dokonce přerůst v potíže? Může, ale dá se tomu předejít.

Vezměme si například možnost být k dispozici svým nejbližším. Být na dosah, když vás potřebují. Jenže pokud si můžete dopřát luxus práce z domova, bude vaše pracovní náplň skoro jistě takové povahy, která vyžaduje dlouhodobé soustředění. A nebudeme si nic nalhávat. I čas, který uspoříte tím, že nemusíte nikam dojíždět, vlastně nakonec budete potřebovat produktivně využít.

Nejen sobě, ale také ostatním kolem vás je třeba nastavit jasná pravidla a hranice. Dokáží to i oni? Respektovat dobu, kdy vás nesmějí rušit?

 

Neučesaný divoch s počítačem v posteli

Vždyť vy ráno nemusíte brzy vstávat! Vždyť dnes nikoho osobně nepotkáte, tak není třeba se česat a oblékat do nažehleného oblečení! Vždyť se s tím notebookem můžete klidně zavrtat zpátky do pelechu!

Opravdu? Pokud tento ležérní přístup někdy vyzkoušíte, záhy přijdete na to, že nefunguje. Nebudete se cítit dobře, budete mít tendenci utíkat od práce, nebudete dostatečně efektivní, na konci dne zůstane pocit z promrhaného času a ještě nebudete ani odpočinutí.

Nově nabytých výhod si naplno užijete teprve tehdy, když vám systém začne správně fungovat. Toho docílíte, pokud si správně nastavíte pravidla. V praxi pak zjistíte, že mnohé postupy přejímáte z běžného kancelářského provozu.

Nastavte si pevný začátek pracovní doby. Převlékněte se do civilu, nezůstávejte v pyžamu nebo příliš pohodlném domácím oděvu. I z oblečení je vhodné cítit závazek. Buďte upravení, pokud máte s někým komunikovat online s pomocí kamery. A vylezte z postele. Sváděla by vás k lenošení a ani po zaklapnutí počítače byste se v ní už necítili příliš uvolněně.

 

Pravidla prostoru a času

Problémem může být uspořádání prostoru a času. Základní premisou efektivity je totiž zřetelné oddělení práce od soukromí.

Ideální je samostatná pracovna. Pokud je váš domov příliš malý, měl by být pracovní prostor alespoň jasně oddělený od běžného provozu. Nejen kvůli vám a vaší práci, ale i kvůli ostatním členům domácnosti.

Místo by navíc mělo být vybaveno vším, co k práci potřebujete. Počítač a periferie, jako sluchátka a mikrofon, rýsovací prkno, ergonomicky vhodný stůl a kvalitní židle, podložky, kalendáře, psací potřeby, šanony, referenční materiály a knihy. Případně také nezbytný software v aktuálních verzích. Záleží na tom, jakému projektu se věnujete.

S časem je to velmi podobné. Nepodlehněte dojmu, že si můžete dělat, co chcete a kdy chcete. Stanovte si plány a cíle. Denní, týdenní, případně dlouhodobé.

Nenechte všelijaké zloděje času, aby vás odtahovali od práce. Můžete využít známý systém organizace času Pomodoro, ve kterém si nastavíte pracovní intervaly, mezi nimiž budou krátké a jednou za čas také delší přestávka. Používejte seznamy úkolů.

Pracovní místo i časový harmonogram udržujte v přehledném a aktuálním stavu.

 

Na co ještě dbát

Ačkoli vám práce z domova někdy umožňuje prakticky nevystrčit paty, nezapomeňte na to, že venku je skutečný svět.

Udělejte si pauzu nejen na jídlo, ale třeba na krátkou procházku, případně si jděte zaběhat. Určitě to nebude ztráta času, mozek se okysličí a bude zase pracovat o něco ochotněji.

Zbytnost pracovního společenského kontaktu se pokuste vyvážit živými schůzkami s kolegy, obchodními partnery nebo přáteli. Je docela nebezpečné úplně se odříznout.

Pokud se přihlašujete do interních pracovních sítí někde ve firmě, dbejte na zabezpečení systému.

Buďte také dobře připraveni na případné online či živé pracovní schůzky a plňte včas své závazky vůči ostatním.

V neposlední řadě nezaměňujte regulérní práci z domova s takzvaným home office. U prvního se jedná o dlouhodobé koncepční řešení, u druhého spíše o nárazový benefit poskytovaný zaměstnavateli. Také pro něj je ale většina výše zmíněných tipů užitečná.

 

Bc. Jiří Moravec, MBA HYPPO BROKER s.r.o.
Autor: Bc. Jiří Moravec, MBA HYPPO BROKER s.r.o.

Moje reference najdete zde

http://www.dobryporadce.cz/760-bc-jiri-moravec-mba/

 

Podporuju projekt Tichý dům neslyšících pro seniory

http://www.tdnko.cz/

 

Moje pracovní zkušenosti ve financích:

Ve financích se pohybuju uz od r. 1999. V bance jsem prošel pozicemi od firemního bankéře po vedoucího provozu pobočky. Tam jsem za 5 let získal zkušenosti ve firemním i soukromém financování a nejen v tom.

V roce 2004 jsem se potom postavil na vlastní nohy a v oboru finančního poradenství jsem si osahal téměř vše, co s financemi souvisí. A také jsem při úzké spolupráci s jedním významným pražským developerem získal mnoho nových zkušeností i v realitách, developementu a samoržejmě financích.

Byl jsem potom v r. 2007 spoluzakladatelem firmy na zprostředkování financování bydlení, pojistek a investic do podílových listu a jiných spořících instrumentů. Od roku 2010 funguju pod hlavičkou firmy HYPPO BROKER s.r.o.

Hrozně mě ale rozčilovalo, když makléři realitních kanceláří neuměli klientum, pro které jsem zajištoval hypoteku, vysvětlit ani to nejzákladnější, jak celý proces proces prodeje/nákupu nemovitosti vlastně probíhá. A tak nikoho nepřekvapí, že jsem se v r. 2012 začal na živnostenský list pracovat i jako realitní makléř, v r. 2010 jsem byl i zakládajícím společníkem jedné regionální realitní kanceláře ale v současné době jsem jako řadový makléř pod křídly RK EVROPA.

A snad jen stručně k mému vzdělání:

Na tituly si moc nepotrpím, ale prý to vypadá dobře :-)

Po maturitě na kolínském gymnáziu jsem po malé studijní přestávce nastoupil na Západočeskou univerzitu v Plzni. Studium ale probíhalo v Praze na Kampě. Moc rád na to vzpomínám. Tehdy to bylo ješte zapomenuté místo s jednou zapadlou restaurací a prádelnou, kde nám o přestávce paní majitelka uvařila kafe. Byl tam božský klid. A nebojte, titul bakalář jsem si nekoupil ;-) ale poctivě vystudoval. Jako nástavbu jsem potom navštěvoval MBA program na Czech management institutu v Praze v Resslovce a získal magisterský titul v oboru ekonomika a management služeb.

Nicméně vzdělávám se průběžně pořád. Jinak bych tuhle práci nemohl dělat.

Pokud vás zajímá něco víc z mojí minulosti, neváhejte mi zavolat nebo napsat.

 

Stáhněte si zdarma

Pět užitečných tipů pro vaši peněženku

zpracováním osobních údajů